Historien

Historien

Suksessen Joika ble til over en bedre middag.

Jørgen Nordskar og daværende fabrikksjef ved Trondheimsbedriften P.Hollup AS, Trygve Hollup, var hjernen bak suksessen Joikakaker.

Over en bedre middag på Hotel Viking i Oslo diskuterte de to hvordan man kunne forbedre hermetikken i etterkrigs-Norge. Tidene var stramme og langtidsholdbar mat var en viktig premiss i husholdningen.

Kjøttkaker er noe alle nordmenn liker, og burde være en naturlig rett også på hermetikk. Størrelsen på kjøttbollene var viktig. De måtte ikke være for store, men heller ikke for små. De måtte være gode på smak og det måtte være rikelig med god saus.

Samisk inspirasjon
På denne tiden var reinsdyrkjøtt rimeligere enn storfe, og det ble valgt som hovedingrediens. Med reinsdyr som basis var det naturlig at navnet på produktet ble oppfattet som samisk, og det eneste ordet Nordskar kunne på samisk var "Joiking". Det ble vurdert både Joiki og Joika som navn - men valget falt på Joika fordi det klang bedre i munnen.

Designet måtte da også være samisk. Den røde fargen og den gule og svarte borden har inspirasjon fra samekofter. Samegutten er det Knut Yran som har tegnet. Yran deltok på verdensutstillingen for tegninger i Berlin og vant konkurransen. Derfra tok samegutten veien til Joikaboksen.

Populær hos söta bror
Joika ble i flere år solgt også i Sverige, der den danket ut selve "köttbullar på boks". Det ble solgt så mye at svenskene hadde problemer med å dekke etterspørselen, noe som resulterte i forsøk på å smugle inn Joika-kaker til Sverige. Men - på grensen ventet både politi og presse. Smuglerne stakk til skogs, men etter mange oppslag i avisene falt salget drastisk og ble etterhvert tatt av markedet i Sverige.

Samma gamle i ny drakt
Formen på boksen har endret seg gjennom årene. Fra flate, til åttekantede og til dagens standard størrelse. Men - designet har kun endret seg minimalt - og samegutten er akkurat den samme som i 1960.

I 2014 derimot kom Joika for første gang i pose. Posen er lett gjenkjennelig med den samme rødfargen og samegutten som på boksen. Den praktiske Joika-posen skal være enda lettere for deg å ta med på tur, på hytta, eller bare hjem til en rask og smakfull middag. Den kan til og med varmes i mikrobølgeovnen.

I tillegg til Joika Original kom også Joika Minis. Joika Minis har mindre boller og i sausen er det brukt fløtemysost i stedet for geitost, for å få en mildere smak – perfekt for de minste.

Med reinsdyr som basis var det naturlig at navnet på produktet ble oppfattet som samisk, og det eneste ordet Nordskar kunne på samisk var "Joiking".

Joika ble i flere år solgt også i Sverige, der den danket ut selve "köttbullar på boks". Det ble solgt så mye at svenskene hadde problemer med å dekke etterspørselen, noe som resulterte i forsøk på å smugle inn Joika-kaker til Sverige. Men - på grensen ventet både politi og presse. Smuglerne stakk til skogs, men etter mange oppslag i avisene falt salget drastisk og ble etterhvert tatt av markedet i Sverige.

Formen på boksen har endret seg gjennom årene. Fra flate, til åttekantede og til dagens standard størrelse. Men - designet har kun endret seg minimalt - og samegutten er akkurat den samme som i 1960.

I 2014 derimot kom Joika for første gang i pose. Posen er lett gjenkjennelig med den samme rødfargen og samegutten som på boksen. Den praktiske Joika-posen skal være enda lettere for deg å ta med på tur, på hytta, eller bare hjem til en rask og smakfull middag. Den kan til og med varmes i mikrobølgeovnen.

I tillegg til Joika Original kom også Joika Minis. Joika Minis har mindre boller og i sausen er det brukt fløtemysost i stedet for geitost, for å få en mildere smak – perfekt for de minste.

Produkter